"Om forurensning i shipping.." Pål (Næss)
Jeg skal hverken snakke om Greta Thunberg eller Lan Marie Nguyen Berg, EL-biler eller bompenger!
I shipping jobbes det også med å redusere utslipp:
- Fra 1. januar 2020 kommer det krav om mindre svovel i oljen som skipene bruker
- Denne oljen er nederst på rafineringsstigen - må varmes opp for å kunne brukes
- Totalt snakker vi om ca. 95 000 skip i verden
- En mulighet er å redusere farten
- Scrubbere - ca 5 til 6 000 installert. Koster 3-4 millioner. Kan benyttes for å redusre utslipp fra low sulpher fuel (lavsvovel brennstoff) eller dieselolje. Se forøvrig https://cleanmarine.no/products/.
- Scrubbere med katalysator - lukket eller åpent system. Det lukkede samler forurensning i bagger, det åpne sender forurensningen i sjøen. Fisk eller fugl?
- Alternativer: LPG, LNG? Hydrogen eller NH3 kan være fremtiden.
- Elektrisk? På ferger nær land - ja, men ikke i stor skala på havet
Tenner et lys for fremtiden og at alle jobber på hver sin måte mot en bedre fremtid!